Prečo nám to spravili
“Tak čo, hádžeš DB97531″ hovorí žonglér žonglérovi.
Asi ste si už všimli, že žongléri, zvláštna to sorta ľudí, nazýva niektoré triky špeciálnym jazykom čísel, tzv. siteswapy. V tomto seriály sa pokúsim objasniť ako sa tieto čísla tvoria a čo znamenajú, kde si ich namodelujete a nejaké tipy ako sa s nimi “hrať”. Ak by sa vyskytli akékoľvek nejsnosti, tak to najprv skúste sami pochopiť a v každom prípade mi napíšte nech sú články zrozumiteľné pre každého. Neručím za to, že sa články budú čítať ľahko, bude treba myslieť ! … a možno je myslenie aj trochu dobré… . Akékoľvek vlastné nápady a zlepšenia rád pripíšem a dopredu viem, že tieto články sa budú ešte niekoľkokrát dopĺňať. Pôvodne som to chcel spísať do jedného článku, no keď som si uvedomil, že už píšem tretiu stranu a ešte tu nič nie je, rozhodol som sa pre túto, snáď i stráviteľnejšiu cestu. To nám umožní odhaliť tajomstvá matematiky žonglovania omnoho dôkladnejšie.
A Zem sa začala točiť okolo Slnka…
Ešte nedávno mali triky svoje užívané názvy ako kaskáda /cascade/, sprcha /shower/, polovičná sprcha /half shower/, fontána /fountain/… Žongléri si postupne začali všímať niektoré zákonitosti medzi trikmi, napríklad im bolo divné, že kaskáda sa nedá žonglovať so 4 loptičkami, alebo half shower sa dá žonglovať s akýmkoľvek počtom loptičiek*. Žonglujúci študenti a vedci sa začali, ako je už zvykom, zaujímať o to ako všetky triky zapísať, aby im každý rozumel. Rýchlo zistili, že to nebude krájanie masla teplým nožom.
V sedemdesiatych rokoch minulého storočia Claude Shannon (jeden z najvýznamnejších vedcov 20. st.) skonštruoval niekoľko žonglérskych strojov a sformuloval Shannonovu vetu. Vychádzal zo vzťahov medzi časmi ako dlho je ruka prázdna, ako dlho je v ruke loptička a ako dlho loptička letí. Tento popis však slúžil teoretickej časti pre konštrukciu jeho strojov. Asi ťažko by sa ním dohovárali žongléri.
1977 John Cassidy a B.C. Rimbaux spísali príručku Juggling For The Complete Klutz, ktorá podnietila mnoho ďalších pre zamýšľanie sa nad presným popisom žonglovania.
Konečne v roku 1985 bol objavený spôsob zápisu triku - siteswap. Napodiv hneď tri skupiny nezávisle od seba objavili dodnes užívaný a stále populárnejší zápis. Boli nimi Paul Klimak (Santa Cruz), Bent Magnusson a Bruce “Boppo” Tiemann (Los Angeles – Caltech) v USA a Adam Chalcraft, Mike Day a Colin Wright (Cambridge) v Anglicku (niekde sa uvádza aj cambridgeský zápis).
Slovo siteswap vzniklo z: site – strana a swap – zameniť. Boppo Tiemann to vysvetľuje tým, že najprv rozmýšľal nad stranou, na ktorej sa má loptička nachádzať a potom nad tým ako si loptičky vymenia miesto pri veľmi vysokom a následne nízkom hode.
Roku 1988 rozšíril Jack Boyce siteswapy o stavové diagramy, neskôr vytvoril software JuggleAnim, dnes pretvorený na JugglingLab.
Dnes už ovládanie významu siteswapov patrí k základným zručnostiam každého mierne pokročilého žongléra. Dokonca fanatici už vymysleli aj siteswapové hry.
Odkazy :
- http://en.wikipedia.org/wiki/Siteswap
- http://en.wikipedia.org/wiki/Juggling_notation
- http://www.siteswapgeneration.com/
pošli do vybrali.sme.sk